José Manuel Prieto: «La col·laboració públic-privada és clau per al lideratge turístic de Gandia»

Gandia ha acudit a FITUR amb un clar objectiu: Reivindicar el seu merescut reconeixement com a marca turística i projectar gran part dels atractius que la fan mereixedora d’aquesta. L’alcalde de la ciutat, José Manuel Prieto, ha destacat en esta entrevista a Gente de la Safor la unitat política i sectorial per impulsar aquest reconeixement, alhora que ha reivindicat la singularitat de Gandia com a destinació líder gràcies a la qualitat, la sostenibilitat i una transformació urbana que no deixa de créixer. “Som un destí referent en el turisme nacional i internacional, i se’ns ha de tractar igual que a altres destinacions de referència”, ha afirmat.

  • Gandia va arrancar Fitur reclamant ser reconeguda com a marca turística. Per què ho reclama?

Les qüestions essencials de ciutat i les polítiques de turisme són prioritàries. Cal buscar acords prioritzant Gandia, que és el més important, per damunt de qualsevol interès partidista. Això és el que hem buscat i, a més, hem aconseguit. Tot el sector turístic i tots els grups polítics han signat per unanimitat iniciar l’expedient per aconseguir la marca turística.

El més important és que som un destí referent en el turisme nacional i internacional, i se’ns ha de tractar igual que a la resta de destins turístics de referència. Singularitzar-nos, perquè tenim una de les millors platges i, a més, hem incorporat complements a aquesta platja que crec que singularitzen i referencien l’oferta turística de qualitat i de sostenibilitat que podem oferir. En aquest sentit, crec que no cabia una altra opció que demanar la marca turística en què ja portàvem treballant des de fa alguns anys i que crec que ara és el moment de materialitzar.

© Àlex Oltra
  • Quan ha estat parlant de la platja, ha dit que tenim la millor platja del Mediterrani i que esteu en camí d’aconseguir la certificació.

És l’aval al treball ben fet, a la potència del destí, al múscul del sector. Crec que l’aval seria aconseguir aquesta marca singularitzada pròpia, que ens permetria treballar el concepte de marca des de totes les polítiques turístiques d’una manera molt transversal.

Això implica més cogovernança, més finançament, més recursos per a les polítiques públiques en turisme i treballar i perseverar en una idea que resumeix tot el que volem fer en el present i en el futur: fer encara millor el que ja fem molt bé. En el turisme tenim la prova d’això.

  • En aquesta edició, Gandia no ha tingut un estand visible dins de la Comunitat Valenciana, però sí en altres dos pavellons.

Gandia ve a Fitur amb estand propi per primera vegada en molts anys. Feia moltes edicions que Gandia no tenia estand propi. Hem adquirit metres propis dins de Fitur LGTBI, on volíem estar i no renunciarem a estar en el futur, però ens hauria agradat tindre també espai propi en l’estand de la Comunitat Valenciana.

Crec que hem vingut aquests dies a Fitur a treballar molt intensament, i no he volgut fer cap valoració de tipus polític o sobre aquesta situació tan estranya que crec que s’ha viscut enguany amb ciutats de referència turística, on Gandia és, sens dubte, la referència més important. Això vol dir que se’ns ha invisibilitzat? No, perquè intuint el que podia passar, ens vam anticipar. Però més enllà de la valoració, que ja la farem quan passe Fitur, he trobat a faltar interlocució i diàleg amb l’administració.

És la primera fira internacional de turisme on venim sense que ningú s’haja posat en contacte amb nosaltres, no ja per la petició de la marca, sinó per contestar tan sols la petició d’una reunió per a preparar les fires internacionals. Gandia està en totes, i aquesta és, sens dubte, una de les més importants del món.

© Àlex Oltra
  • Què ha projectat Gandia a Fitur 2025?

Capitalitat, lideratge i una transformació de la ciutat a millor, on el turisme és protagonista indiscutible. Per què? Perquè és un motor econòmic de la ciutat i perquè crec que la transformació s’explica també amb un creixement en equipaments turístics, amb una reforma de l’entorn urbà amb 114 milions d’euros, una de les inversions més importants dels últims anys en inversions público-privades, i només en inversions privades, altres 40 milions d’euros en nova flota hotelera. Això significa treballar tot l’any, perquè són equipaments hotelers que obriran pràcticament 12 mesos a l’any.

Quin és el rumb dins d’aquesta transformació de la ciutat? Un turisme que persevera en la qualitat i la sostenibilitat, que són els valors més importants que hem treballat en els últims anys. I, fonamentalment, aquesta idea de transformació està vinculada a la diversificació del perfil del turista, treballant complementàriament en nous perfils, com el turisme religiós, el turisme LGTBI i el turisme esportiu. A més, la fidelització, en línia amb aquests nous equipaments oberts tot l’any. Ser capaços de fidelitzar el turista que ve amb una oferta complementària cada vegada més gran, com per exemple la ciutat de festivals.

  • Subratlla la importància de la col·laboració públic-privada en el sector turístic de Gandia. Per què és clau aquesta col·laboració?

Perquè res no es fa sol i perquè les aliances són imprescindibles en la cogovernança del turisme, fonamentalment en una activitat econòmica on la part privada és imprescindible per a l’èxit. Aquestes aliances i aquest treball amb el sector, coparticipat i consensuat, han permès vindre a Fitur amb una aposta molt sòlida i amb unitat.

Em sembla molt important la unitat d’acció per a traslladar una imatge de lideratge de ciutat. I, sens dubte, totes les inversions que el múscul privat està fent a Gandia són possibles perquè hi ha també un entorn de confiança, seguretat jurídica i certesa des de l’administració que les fa viables. Era important visibilitzar-ho i referenciar-ho a Fitur.

ÚLTIMAS NOTICIAS

NOTICIAS DESTACADAS

Tavernes s’exhibeix en Fitur en 360 graus

Tavernes de la Valldigna s'ha vist este cap de setmana en Fitur en 360...

Fitur 2025 cierra con éxito para Gandia

La ciudad de Gandia ha cerrado su participación en Fitur 2025 con un balance...

Las Fallas de Gandia 2025 ya tienen pregonero: Panxo, cantante de Zoo

Las Fallas de Gandia celebrarán, el sábado 1 de febrero, su tradición Pregón y...