La Federació d’Associacions d’Empresaris de la Safor – FAES, amb les organitzacions territorials a la Safor i comarques centrals de CCOO-PV i UGT-PV, i les organitzacions empresarials d’aquest àmbit, COEVAL, IBIAE, FEDAC, CEDMA, han realizat una declaració conjunta en suport al polèmic projecte de prolongació de la CV-60 entre Palma de Gandia i Gandia presentat per la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. Davant les diverses reaccions a favor i en contra que generat l’anunci, els col.lectius empresarials i associatius han analitzat el projecte bàsic, estudi d’impacte ambiental i estudi d’integració paisatgística per valorar l’interès públic i l’impacte de la infraestructura i els seus enllaços amb l’AP7 i N-332 sobre el desenvolupament econòmic i social del conjunt del territori.
I la primera valoració que fan és que, amb aquest projecte, es dona solució a problemes de trànsit i, sobre tot, faciliten la connexió entre les comarques centrals. Concretament, el document signat assenyala: «La completa finalització de l’autovia del Morquí CV-60 i els enllaços a les vies d’alta capacitat són una infraestructura necessària per a la vertebració del territori, la millora de les comunicacions en benefici de les persones, l’impuls de l’activitat i el teixit socioeconòmic des del diàleg i la concertació social, el canvi del model productiu orientat a la creació de riquesa i llocs de treball de qualitat, i la generació d’oportunitats de desenvolupament sostenible que permeten als habitants actuals i futurs viure millor en el seu entorn».
La reivindicació de la CV-60 ha sigut una constant des de fa dos dècades que ha generat amplis consensos entre institucions i els interlocutors socials. Expressió recent d’eixos consensos són «la referència permanent a la rellevància de la CV-60 en la planificació estratègica acordada des del diàleg social en els diferents pactes territorials per l’ocupació i el desenvolupament», tant en els diagnòstics inicials elaborats el 2017 com en l’actualització de les estratègies territorials d’ocupació prioritàries acordades el 2020.
En eixe sentit, el pla Uneix 2019-2030 de la Generalitat per a la mobilitat, les infraestructures i el transport, coincideix i expressa compromisos respecte de la CV-60 «en la mateixa línia que l’expressada per una immensa majoria de representants institucionals i socials de les nostres comarques, i també, encertadament, així s’arreplega en l’esborrany del document del Pla d’Acció Territorial de les Comarques Centrals», encara en fase d’elaboració.
A l’entendre de les organitzacions que impulsen aquesta declaració, la proposta de traçat que ara presenta la Conselleria per al tram Palma de Gandia – Gandia «és clarament la millor opció» i recolzen, per tant, plenament l’execució del projecte plantejat. Des d’aquesta premissa, «entenem també que caben propostes, si és el cas, de millores per a la integració paisatgística, impactes visuals o acústics, la continuïtat de les vies rurals i séquies de reg o el disseny de noves vies per a vianants i ciclistes».
Al seu escrit també apunten algunes de les raons que els han fet manifestar-se públicament en la defensa de la CV-60 i els enllaços amb l’AP7 i N-332:
1. És una infraestructura necessària i imprescindible, encaminada a vertebrar la xarxa viària de La Safor i aportant un valor logístic extraordinari. Permetrà que Gandia tinga una connexió amb l’AP-7, enllaçarà amb la carretera nacional N-332, evitarà una part important de l’abundant trànsit que travessa diàriament Bellreguard, Palmera, Alqueria i Gandia, connectarà amb l’accés sud al port de Gandia i millorarà la seguretat vial i connexió de la Safor amb altres comarques.
2. És una infraestructura sostenible i resilient enfocada a promoure la industrialització sostenible i a fomentar la innovació d’acord amb els criteris de l’objectiu 9 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU. I al mateix temps, segons l’objectiu 7 de desenvolupament sostenible, gràcies a la progressiva incorporació de l’electricitat i l’hidrogen com a alternativa als combustibles fòssils la mobilitat serà cada vegada més respectuosa amb el medi ambient garantint energia més segura, sostenible i moderna per a tots..
3. Facilita la connexió de La Safor amb les Comarques Centrals, millorant l’accés cap a i des de La Costera, La Vall d’Albaida, l’Alcoià i La Marina Alta.
4. La CV-60 beneficia als ciutadans, a les empreses i al transport de mercaderies. Es tracta d’un corredor que permet tots els tipus i mitjans de mobilitat i que per tant afavoreix al teixit industrial i al transport de persones, afavorint el comerç i el turisme.
5. Els fons NEXT GENERATION de la Unió Europea són una oportunitat per a La Safor, que permetran abordar infraestructures com el tren Gandia-Dénia i l’autovia CV-60.
«La nostra comarca no pot continuar deixant passar oportunitats, si vol avançar cap al futur i crear oportunitats per als joves», conclouen.