El Consell ha anunciat l’adjudicació de l’estudi de planificació i viabilitat del TRAM Gandia-Oliva-Dénia, amb una inversió de 101.000 euros. El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha destacat que es tracta d’una infraestructura “imprescindible per a la connectivitat i la prosperitat” de la Safor i la Marina Alta.
És innegable que aquest projecte respon a una reivindicació històrica del territori: la recuperació de la connexió ferroviària perduda l’any 1974. No obstant això, cal posar en context la notícia. Hui es presenta com un gran avanç del govern del Partit Popular, però la realitat és que va ser el Govern del Botànic qui va iniciar els tràmits reals per convertir el TRAM en una futura realitat.
L’impuls del Botànic
Cal recordar que ja en 2017 es van fer els primers estudis previs i, sota la conselleria de Política Territorial, es va començar a treballar en una solució tècnica i realista. Un exemple clar fou la presentació del primer estudi preliminar elaborat per FGV, que va tenir lloc el 2022 a Gandia amb la participació d’alcaldes, alcaldesses i representants de la societat civil de la Safor i la Marina Alta.
Aquell estudi, presentat per la aleshores consellera Rebeca Torró, plantejava una inversió d’entre 200 i 250 milions d’euros i definia un traçat amb 10 o 12 parades per unir les dues comarques. Torró va defensar-lo com “la primera proposta seriosa de connexió entre Gandia i Dénia”, destacant que era “una solució realista, sostenible i amb una voluntat clara de vertebració del territori”.
Els alcaldes José Manuel Prieto (Gandia) i Vicent Grimalt (Dénia) van aplaudir aquell pas. Prieto va remarcar que era “un projecte que vertebra la Comunitat i que, per primera vegada, posava damunt la taula una proposta seriosa”, mentre que Grimalt va recordar que des de 1975 no s’havia fet res per recuperar la connexió, subratllant la necessitat d’un mitjà de transport sostenible per al principal port de la Generalitat, que connecta amb les Illes Balears.
Entre la propaganda i la necessitat
El discurs triomfalista actual del PP no hauria de fer oblidar que sense aquella faena inicial del Botànic, hui no parlaríem de projectes d’adjudicació. És cert que el govern de Mazón ha anunciat una xifra concreta, però també ho és que el camí ja estava traçat i que va ser el Botànic qui va marcar les bases, va involucrar els ajuntaments i va crear comissions de treball per escoltar empreses, sindicats i societat civil.
Per això, cal evitar la temptació de repartir-se mèrits en clau partidista. La realitat és que el TRAM Gandia-Oliva-Dénia continua sent un somni pendent i que la ciutadania necessita que es convertisca en una realitat després de dècades d’incompliments i promeses.
Una oportunitat històrica
El TRAM no és només una obra pública: és un projecte de mobilitat sostenible, que permetrà reduir desplaçaments per carretera, millorar la qualitat de vida i vertebrar el litoral valencià. La Safor i la Marina Alta no poden permetre’s esperar altres cinquanta anys.
La responsabilitat política no hauria de ser competir pel relat, sinó garantir que aquesta vegada el projecte vaja endavant i no es quede al calaix. El futur de les nostres comarques depén de la capacitat de sumar esforços i deixar enrere la política de retrets.
