Davant la situació generada amb la implantació del nou servei de recollida de residus i neteja viària, l’Ajuntament d’Oliva ha anunciat una sèrie de mesures per tal de solucionar els problemes generats. Segons ha explicat l’alcaldessa, Yolanda Pastor, «la recollida del fem és un dels temes que més preocupa a la ciutadania i també al Govern municipal. Som coneixedors de les queixes, dubtes, insatisfaccions i preocupacions que està generant, sobretot perquè també les vivim en primera persona, com a veïns i veïnes del poble que som.»
Segons Pastor, «tots sabem que el contracte no és nostre (es va aprovar en l’anterior legislatura), però sí que som responsables de la seua aplicació. L’Ajuntament d’Oliva està vinculat a aquest contracte per als pròxims 8 anys. A més, el servei actual respon a la normativa europea d’instaurar ‘la societat del reciclat’. Pel que fa a la posada en marxa del contracte, sí que hem de reconéixer una sèrie d’errors que hem comés, també nosaltres com Ajuntament, que volem reconduir i solucionar el més prompte possible.»
Aquests errors fan referència, en primer lloc, a la falta d’informació. Per exemple, s’ha d’explicar millor que els contenidors han d’estar obligatòriament agrupats en illes, que estaran situades sempre a la dreta dels carrers, pel sistema de recollida dels camions.
A més, l’envergadura del contracte ha fet que la seua implantació estiga sent lenta.
En aquest sentit, i després d’escoltar a moltes veus (veïns i veïnes, associacions i col·lectius, treballadors i empresa, tècnics municipals, etc.), l’Ajuntament ha decidit actuar de forma més contundent.
Per aquest motiu, l’alcaldessa ha anunciat una sèrie de mesures que anem a implantar. Algunes d’elles ja han començat:
1. Més informació a la ciutadania, més campanyes de reciclatge, de difusió dels serveis municipals d’arreplegada domiciliària d’andròmines, ecoparcs, etc. També van a col·locar-se uns vinils grans en els contenidors explicant quin tipus de residus van a cada contenidor.
2. Contractació d’un servei de supervisió de la recollida de fem i la neteja del poble, per tal d’assegurar-nos que el servei que es presta és el que marca el contracte. Aquest servei ens proporcionarà informes setmanals que compartirem tant amb els grups de l’oposició com amb la ciutadania en general. La informació, també per a l’Ajuntament, és fonamental per tal de prendre decisions que realment solucionen els problemes que tenim.
3. Obrir més les boques dels contenidors, per petició popular, no perquè no complisquen la normativa al respecte, que sí que ho fan.
4. Convocar més reunions de veïns: del poble i la platja, de les urbanitzacions, del nucli antic on s’implantarà el servei porta a porta o dels grans productors. Decidir, entre tots, on estem fallant, on falten o sobren contenidors, quines són les solucions per a cada cas.
5. Col·locació de càmeres i major vigilància en els punts negres del municipi i de tot el terme municipal.
6. El sisé pas són les denúncies i les sancions econòmiques. Recordem que són denunciables qüestions com deixar les andròmines al carrer o pel terme, o tirar la borsa del fem fora dels contenidors.
Yolanda Pastor: «Ahir es va informar en Junta de Govern del pla de xoc que anem a posar en marxa. El temps de les recomanacions s’ha acabat, ara va la supervisió documentada i la denúncia. Per cert, vull agrair l’assistència i la predisposició a col·laborar que va mostrar en la Junta de Govern la portaveu de Compromís, Yolanda Balaguer. El Partit Popular i el PSOE no van assistir.»
«Sabem que algunes d’aquestes mesures no seran del gust de tots, però creiem que són necessàries, pel bé del nostre poble, per la seua salubritat i pel benestar de les persones. Perquè el compliment dels deures cívics de cadascú són per respecte i en benefici de tots els veïns i veïnes. Al mateix temps, continuem oberts a la ciutadania, en reunions col·lectives o personalitzades, per escoltar els seus problemes i les seues propostes de millora. El nostre objectiu continua sent oferir solucions, millorar els serveis, amb molt d’esforç i humilitat. Aquest és el nostre repte, fer d’Oliva una ciutat millor cada dia. Però recordem que tindre Oliva neta és cosa de tots i totes.»
Oliva reconeix errors en la implantació del nou servei de recollida de residus
